Wynajem biura w dużym mieście. O czym musisz wiedzieć?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Wynajem biura w dużym mieście. O czym musisz wiedzieć?
Biznes

Rejestrując własną działalność gospodarczą trzeba podać jej adres. Jeśli nie będzie ona wykonywana w domu, należy zadbać o wybór odpowiedniego lokalu biurowego. Pytanie zatem, co trzeba wiedzieć wynajmując biuro w dużym mieście?

Wynajem biura w dużym mieście nie musi być kłopotliwy. Ważne jednak, aby zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Jakich?

Lokal na biuro a potrzeby firmy

Lokal biurowy musi być dopasowany do potrzeb właściciela biznesu oraz jego pracowników. Najlepiej, aby mógł zostać podzielony na poszczególne segmenty, bo przecież w biurze nie wszyscy pracownicy wykonują tę samą pracę. Często dobrym rozwiązaniem jest pogrupowanie ich w boksach, co zapewnia oszczędności i szybki przepływ informacji wewnątrz firmy. Nie można przy tym jednak zapominać o ważnych przepisach, które dyktują określoną ilość miejsca na jednego pracownika.

O higienie i bezpieczeństwie pracy mówi rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. Zgodnie z nim biuro, czy też pomieszczenie pracy jest miejscem, gdzie pracownik przebywa w ciągu jednej doby co najmniej cztery godziny. Powierzchnia oraz wysokość pomieszczeń musi spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Uwzględniają one rodzaj pracy, stosowane technologie, a także czas, jaki pracownicy przebywają w tychże pomieszczeniach.

Każdy pracownik, który na stałe jest zatrudniony w jednym miejscu pracy, musi mieć w nim co najmniej 13 mkw wolnej objętości pomieszczenia, a także co najmniej 2 mkw wolnej powierzchni podłogi. Nie może być ona zajęta przez urządzenia techniczne czy też sprzęt. 

Otoczenie biura i jego funkcjonalność

Ważne, aby biuro było funkcjonalne i zapewniało pracownikom możliwie najlepsze warunki do pracy. Ważne jest też samo otoczenie i położenie biura. Warto zadbać, aby znajdowało się w niedużej odległości od przystanków komunikacji miejskiej. Klientom oraz pracownikom trzeba też zagwarantować choćby niewielki parking. Ponadto, dobrze jeśli w pobliżu biura znajdują się restauracje czy sklepy spożywcze.

Biuro samo w sobie powinno być również odpowiednio zaaranżowane. Coraz więcej firm stosuje biura w tzw. open space, gdzie konkretne stanowiska pracy są oddzielone od siebie jedynie małymi ściankami. W takich biurach na pewno dobrze pracuje się w grupach przy wspólnym projekcie. Komunikacja jest znacznie ułatwiona, co zapewnia sprawną pracę nad projektami. Oddzielne biura sprawdzają się w przypadku pracowników, którzy mają zleconą pracę indywidualną, na przykład wykonanie tłumaczenia czy raportu.

Kwestie formalne a wynajem biura

Aby móc wynająć biuro na działalność gospodarczą, należy podpisać umowę najmu z właścicielem lokalu. Może być to miasto albo prywatny deweloper, który wynajmuje i sprzedaje lokale usługowe i biurowe. W umowie muszą znajdować się takie informacje jak:

  • długość umowy najmu,
  • warunki najmu (koszty związane z czynszem, opłatami licznikowymi),
  • strony, które podpisują umowę.

W umowie warto podać również, jakie są warunki rezygnacji z najmu, a także korzystania z części wspólnych budynku, takich jak klatka schodowa czy parking. Umowa najmu jest również podstawą do odliczenia kosztów najmu bura od podatku dochodowego. Swoją drogą należy też zbierać wszystkie rachunki związane z opłatami licznikowymi z każdego miesiąca oraz za czynsz, ponieważ będą one potrzebne działowi księgowości do rozliczeń miesięcznych.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*