Na przestrzeni ostatnich kilku lat latanie samolotem stało się tak powszechne, jak jazda samochodem. Zwiększony ruch w przestrzeni powietrznej powoduje coraz więcej nieprzewidywalnych sytuacji, które wpływają na odwołanie lotów.
Kwota odszkodowania za odwołany lot została określona w rozporządzeniu unijnym z dnia 11 lutego 2004 roku. Na mocy tego dokumentu pasażerom może przysługiwać nawet 2634 zł rekompensaty. Wysokość odszkodowania jest zależna od długości trasy:
- do 1500 km wynosi 250 euro (około 1097 zł);
- do 1500 km w obrębie UE 400 euro (około 1756 zł);
- od 1500 km do 3500 km 400 euro (około 1756 zł);
- powyżej 3500 km 600 euro(około 2634 zł).
Sytuacje, w których przysługuje odszkodowanie za lot
W rozporządzeniu unijnym zostały zawarte również kryteria, jakie musi spełnić pasażer ubiegający się o odszkodowanie. Jest ono przyznawane, jeśli:
- lot miał być obsługiwany przez linie lotnicze zarejestrowane w UE oraz których minimum jedno lotnisko obejmuje UE,
- loty obsługiwane przez linie spoza UE, lecz posiadające wylot z miejsca na terenie UE,
- pasażer może złożyć wniosek o odszkodowanie w terminie 1 roku od odwołanego lotu.
Opieka linii lotniczych w ramach odszkodowania?
W sytuacji, gdy lot został odwołany, a alternatywny lot będzie dopiero dnia następnego, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić takiemu pasażerowi opiekę. W zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot przewoźnik ma obowiązek zagwarantować pasażerom bezpłatne posiłki, napoje, hotel oraz możliwość wykonania telefonów czy wysłanie maili. W przypadku, gdy przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku i pasażer musi płacić za wszystko sam, linie lotnicze mają obowiązek zwrócić wszystkie dodatkowo poniesione przez niego koszty. Co ważne, musi on mieć faktury oraz paragony potwierdzające poniesione z tego tytułu koszty.
Odpowiedzialność linii lotniczych
Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, to pasażerowi należy się z tego tytułu odszkodowanie, będące rekompensatą za stracony czas. W sytuacji, gdy odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, to linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania. Nadzwyczajnymi okolicznościami zwalniającymi linie z wypłaty odszkodowania są między innymi:
- złe warunki pogodowe,
- zagrożenie atakiem terrorystycznym
- zderzenie z ptakiem.
Oferta odszkodowania od linii lotniczych
Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, ale przewoźnik zaoferuje poszkodowanemu pasażerowi inną alternatywę, w postaci na przykład vouchera na kolejny lot, czy ekstra rabatów na kolejne loty i pasażer wyrazi na to zgodę, to nie będzie miał już prawa do żadnego odszkodowania.
Oferowanie poszkodowanemu pasażerowi lotu alternatywnego nie zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją unijną, jeśli lot został odwołany, to przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi wybór pomiędzy:
- zwrotem za niewykorzystany bilet,
- ofertą lotu zastępczego do miejsca podróży.
W obu przypadkach pasażer ma prawo żądać odszkodowania zgodnie z regulacją unijną.
Pasażer, starając się o odszkodowanie za odwołany lot, powinien mieć:
- dokumenty lotnicze, czyli między innymi kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny,
- paragony lub faktury za poniesione dodatkowo wydatki m.in. hotel, taksówki,
- zapisane wszystkie dane odwołanego lotu, czyli numer i harmonogram lotu,
- informacje na temat przyczyn odwołania lotu – może je poznać na przykład od personelu linii lotniczych.
Składanie roszczenia o odwołany lot
Pasażer, który chce złożyć roszczenie o odwołany lot, powinien posiadać jak najwięcej dokumentów, które pomogą mu udowodnić, że widniał na liście pasażerów odwołanego lotu. Na początku powinien skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji. W przypadku odrzucenia wniosku może wnieść skargę do krajowego organu wykonawczego. W wielu przypadkach dochodzenie o odszkodowanie odbywa się na drodze sądowej.
Podczas sądowej batalii z przewoźnikiem o odszkodowanie warto uzbroić się w cierpliwość – sprawy tego typu ciągną się latami.