Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lot?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lot?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat latanie samolotem stało się tak powszechne, jak jazda samochodem. Zwiększony ruch w przestrzeni powietrznej powoduje coraz więcej nieprzewidywalnych sytuacji, które wpływają na odwołanie lotów.

Kwota odszkodowania za odwołany lot została określona w rozporządzeniu unijnym z dnia 11 lutego 2004 roku. Na mocy tego dokumentu pasażerom może przysługiwać nawet  2634 zł rekompensaty. Wysokość odszkodowania jest zależna od długości trasy:

  • do 1500 km wynosi 250 euro (około 1097 zł);
  • do 1500 km w obrębie UE 400 euro (około 1756 zł);
  • od 1500 km do 3500 km 400 euro (około 1756 zł);
  • powyżej 3500 km 600 euro(około 2634 zł).

Sytuacje, w których przysługuje odszkodowanie za lot

W rozporządzeniu unijnym zostały zawarte również kryteria, jakie musi spełnić pasażer ubiegający się o odszkodowanie. Jest ono przyznawane, jeśli:

  • lot miał być obsługiwany przez linie lotnicze zarejestrowane w UE oraz których minimum jedno lotnisko obejmuje UE,
  • loty obsługiwane przez linie spoza UE, lecz posiadające wylot z miejsca na terenie UE,
  • pasażer może złożyć wniosek o odszkodowanie w terminie 1 roku od odwołanego lotu.

Opieka linii lotniczych w ramach odszkodowania?

W sytuacji, gdy lot został odwołany, a alternatywny lot będzie dopiero dnia następnego, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić takiemu pasażerowi opiekę. W zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot przewoźnik ma obowiązek zagwarantować pasażerom bezpłatne posiłki, napoje, hotel oraz możliwość wykonania telefonów czy wysłanie maili. W przypadku, gdy przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku i pasażer musi płacić za wszystko sam, linie lotnicze mają obowiązek zwrócić wszystkie dodatkowo poniesione przez niego koszty. Co ważne, musi on mieć faktury oraz paragony potwierdzające poniesione z tego tytułu koszty.

Odpowiedzialność linii lotniczych

Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, to pasażerowi należy się z tego tytułu odszkodowanie, będące rekompensatą za stracony czas. W sytuacji, gdy odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, to linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania. Nadzwyczajnymi okolicznościami zwalniającymi linie z wypłaty odszkodowania są między innymi:

  • złe warunki pogodowe,
  • zagrożenie atakiem terrorystycznym
  • zderzenie z ptakiem.

Oferta odszkodowania od linii lotniczych

Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, ale przewoźnik zaoferuje poszkodowanemu pasażerowi inną alternatywę, w postaci na przykład vouchera na kolejny lot, czy ekstra rabatów na kolejne loty i pasażer wyrazi na to zgodę, to nie będzie miał już prawa do żadnego odszkodowania.

Oferowanie poszkodowanemu pasażerowi lotu alternatywnego nie zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją unijną, jeśli lot został odwołany, to przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi wybór pomiędzy:

  • zwrotem za niewykorzystany bilet,
  • ofertą lotu zastępczego do miejsca podróży.

W obu przypadkach pasażer ma prawo żądać odszkodowania zgodnie z regulacją unijną.

Pasażer, starając się o odszkodowanie za odwołany lot, powinien mieć:

  • dokumenty lotnicze, czyli między innymi kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny,
  • paragony lub faktury za poniesione dodatkowo wydatki m.in. hotel, taksówki,
  • zapisane wszystkie dane odwołanego lotu, czyli numer i harmonogram lotu,
  • informacje na temat przyczyn odwołania lotu – może je poznać na przykład od personelu linii lotniczych.

Składanie roszczenia o odwołany lot

Pasażer, który chce złożyć roszczenie o odwołany lot, powinien posiadać jak najwięcej dokumentów, które pomogą mu udowodnić, że widniał na liście pasażerów odwołanego lotu. Na początku powinien skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji. W przypadku odrzucenia wniosku może wnieść skargę do krajowego organu wykonawczego. W wielu przypadkach dochodzenie o odszkodowanie odbywa się na drodze sądowej.

Podczas sądowej batalii z przewoźnikiem o odszkodowanie warto uzbroić się w cierpliwość – sprawy tego typu ciągną się latami.

Opublikuj komentarz
O autorze
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *