Zaświadczenie o dochodach czy zarobkach jest dokumentem potwierdzającym źródło i wysokość naszego wynagrodzenia. Najczęściej jest potrzebne do wzięcia kredytu w banku, ale mogą go wymagać także niektóre instytucje publiczne. Kto wydaje takie zaświadczenie? Co powinno zawierać? I co warto o nim wiedzieć?
Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o zarobkach?
Zaświadczenie jest niezbędne w sprawach administracyjnych, sądowych i bankowych, w których istotne są kwestie zarobków i zatrudnienia wnioskodawcy. Jest to potwierdzona i rzetelna informacja o jego miejscu zatrudnienia i wynagrodzeniu, które otrzymuje. Najczęściej takie zaświadczenie wymagane jest w poniższych sytuacjach:
- do potwierdzenia zdolności kredytowej przy ubieganiu się o kredyt gotówkowy lub hipoteczny;
- przy zakupach towarów na raty, gdy sklep potrzebuje potwierdzenia, że kupujący jest w stanie spłacać pożyczkę terminowo;
- przy zapisywaniu dziecka do przedszkola lub żłobka;
- gdy osoba ubiega się o zasiłek lub zapomogę socjalną;
- w sprawach rozwodowych lub o alimenty.
Co musi zawierać zaświadczenie o zarobkach?
Nie ma jednego standardowego formularza zaświadczenia o dochodach. Większość instytucji ma swoje wzory, z których korzysta. Ważne jednak, by w dokumencie znalazły się takie informacje jak:
- dane pracodawcy;
- dane pracownika;
- informacje o stanowisku i charakterze wykonywanej pracy;
- typ umowy i okres jej obowiązywania;
- dochody, np. w formie zestawienia zarobków brutto z ostatniego kwartału (należy uwzględnić wynagrodzenie zasadnicze, a także wszelkie premie i dodatki, wynagrodzenie za nadgodziny, różne nagrody czy wypłaty z tytułu niewykorzystanego urlopu);
- obciążenia wynagrodzenia – w przypadku spłacania pożyczki z funduszu pracowniczego lub zajmowania pensji przez komornika;
- dodatkowe informacje np. o wypowiedzeniu umowy;
- pieczątka firmy i podpis pracodawcy (lub jego pełnomocnika).
Każda instytucja wymagająca zaświadczenia o zarobkach może mieć inne kryteria, dlatego warto się wcześniej dowiedzieć, jakich informacji i w jakiej formie potrzebuje.
Kto wydaje zaświadczenie o dochodach?
Zaświadczenie bezpłatnie można uzyskać u swojego pracodawcy. Właściwy druk ze strony instytucji lub banku należy dostarczyć do zakładu pracy i przekazać osobie, która się tym zajmuje. Warto wiedzieć, że jeśli odmawia on jego wystawienia, można to potraktować jako celowe działanie na szkodę pracownika. Jest to oczywiście niezgodne z prawem. Nie ma również limitu zaświadczeń, o które może wnioskować pracownik w ciągu roku.
Zaświadczenie o dochodach można również otrzymać w urzędzie skarbowym, jednak w tym przypadku trzeba będzie uiścić za tę usługę opłatę skarbową. Dokument z urzędu może być niezbędny dla pozyskania:
- zasiłku rodzinnego;
- stypendium socjalnego;
- dodatku mieszkaniowego;
- lokalu komunalnego;
- świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Jeśli dokument ma odebrać pełnomocnik wnioskodawcy, to trzeba pamiętać o dokonaniu dodatkowej opłaty. Zaświadczenie powinno zostać wydane w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Zdj. główne: Emil Kalibradov/unsplash.com
Opublikuj komentarz