Chiny wracają na prostą. Odbicie na wskaźniku PMI

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis
Chiny wracają na prostą. Odbicie na wskaźniku PMI
Gospodarka

Najnowsze dane za czerwiec 2022 r. potwierdzają lepszą kondycję chińskiej gospodarki w porównaniu do danych z pierwszego kwartału br. Przyczyn zmian należy dopatrywać się w przede wszystkim w sytuacji geopolitycznej oraz w rozwoju COVID-19 w Chinach. 

Produkcja w Chinach znowu przyśpiesza

Marzec i kwiecień były miesiącami wielkiego wstrząsu dla gospodarki chińskiej. Znacznie zmniejszyła się produkcja i eksport, kolejne problemy związane z transportem nasilały się. Obecnie znamy już dane za najnowszy okres rozliczeniowy. W czerwcu 2022 roku PMI dla sektora pozaprzemysłowego w Chinach wzrósł z 47,8 pkt do 54,7 pkt. Daje to wzrost o 6,9 pp. lub 14,43%. 

Jednocześnie ogólny PMI dla przemysłu (PMI.ICHN) w maju zanotował wynik 49,6 pkt, co stanowi zmianę względem poprzedniego miesiąca o 4,64%. Wzrosty, choć już nie tak duże, były kontynuowane także w czerwcu – wskaźnik PMI dla przemysłu wyniósł 50,2 pkt (wzrost o 1,21% względem maja). 

Chiński rynek się stabilizuje, ale czy na długo?

Za główne przyczyny wzrostu PMI Chin – przemysłowego i pozaprzemysłowego – uznaje się dwa zespoły czynników. Po pierwsze, gwałtowne spadki rozpoczęte w lutym stanowiły konsekwencję reakcji otoczenia gospodarczego i rynków na niespodziewane wówczas wydarzenia na Ukrainie. W tej chwili, chociaż wojna cały czas trwa, rynki wydają się być zaadaptowane na tych wydarzeń. 

Drugim zespołem czynników są kwestie związane z epidemią koronawirusa, która szczególnie dotknęła Chiny. Podczas gdy świat zachodni zdążył już niemalże zapomnieć o tym zagrożeniu, w Chinach od początku 2022 roku trwała panika. Głównym epicentrum nowych zakażeń był Szanghaj, w którym wprowadzono szereg bardzo rygorystycznych restrykcji. Jednak w ostatnich tygodniach sytuacja w końcu wydaje się być opanowana, co przekłada się na zdolność do pracy i transportu regionu. Przypomnijmy, że to właśnie w Szanghaju znajduje się największy morski port towarowy na świecie, którego moce przeładunkowe wynoszą aż 43,5 mln TEU rocznie.

Zdj. główne: Ling Tang/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*