Co obejmuje prawo reklamy?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Co obejmuje prawo reklamy?

Artykuł sponsorowany

Jest to pytanie, na które ciężko odpowiedzieć jednoznacznie, bowiem w naszym kraju brakuje konkretnej ustawy, która regulowałaby kwestie związane z reklamami. Aby upewnić się, że reklama na pewno spełniać będzie wszystkie normy, należy wziąć pod uwagę wiele regulacji prawnych.

Środki przekazu reklamy

Co przychodzi Ci do głowy jako pierwsze, gdy myślisz o reklamie? Reklama w prasie, w telewizji, a może reklama outdoorowa? Wszystko to faktycznie jest reklamą, jednak każdy ze sposobów rozpowszechniania reklamy posiada własne regulacje prawne. Przykładowo, jeśli interesuje nas reklama w telewizji i radiu, powinniśmy zajrzeć do Ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Jeżeli mowa o bilboardach, interesują nas przede wszystkim Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Ustawa Prawo Budowlane (z dnia 7 lipca 1994 roku z późniejszymi zmianami), ale również Ustawa Krajobrazowa z dnia 24 kwietnia 2015 roku. Celem tej ostatniej jest uzupełnienie dwóch poprzednich, szczególnie w kwestii uregulowania reklam zewnętrznych w miejscach, gdzie znacząco wpływały one na atrakcyjność krajobrazu, zwyczajnie go szpecąc. Ustawa ta zmodyfikowała również definicję reklamy pojawiającą się w ustawie o drogach publicznych. Warto również pamiętać o tym, że ponieważ Polska należy do Unii Europejskiej, obowiązują nas również prawa unijne, które do prawa reklamy wprowadzają kolejne niuanse, o których musisz pamiętać.

Straszydło nad Twoją posesją

Mało komu podoba się wizja powierzchni reklamowej tuż przy jego działce. Pomimo tak ogromnej ilości ustaw i ich poprawek, wciąż wiele osób kręci nosem na billboardy. Także z tego powodu, jeżeli chcesz postawić na reklamę outdoorową, warto skorzystać z pomocy specjalistów od reklamy. Bilboardy reklamowe – wynajem powierzchni, ale również zadbanie o to, by spełniały wszystkie regulacje prawne i były wystarczająco atrakcyjne do otoczenia. Na przykład w przypadku reklam podświetlanych i świetlnych, wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Podobnie w przypadku każdej tablicy lub urządzenie reklamowe posiadające fundamenty betonowe pod linią gruntu. Warto wiedzieć, że wciąż w polskim prawie są luki i nieścisłości (na przykład brak informacji o reklamach dźwiękowych lub fakt, że reklamy, które są jedynie tymczasowo scalone z gruntem, nie muszą mieć pozwolenia na budowę). Należy jednak pamiętać, że urzędnicy mogą interpretować przepisy w inny sposób w zależności od miejsca – a kary za uchybienia są spore.

Co wolno, a czego absolutnie nie

Często oglądając reklamy, zastanawiasz się, czy takie naciąganie prawdy jest w ogóle legalne? Jasne, nie wolno wierzyć we wszystko, co widzi się w internecie i telewizji, ale czy nie istnieją prawa, które to regulują? Oczywiście, że tak. Pomysłowość przedsiębiorców ograniczona jest ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dokładnie określa ona to, co wolno, a czego nie wolno robić, reklamując swój produkt. Reklamy wprowadzające klienta w błąd są karalne i dotyczy to nie tylko jakości przedmiotu, ale wszystkich jego właściwości, jak składniki, wykonanie, możliwe zastosowanie oraz konserwacja.

Do tej niechlubnej grupy zalicza się kilka typów reklam, o których warto wiedzieć. Są to:

  • Reklama kłamliwa – czyli taka, która zawiera nieprawdziwe informacje,
  • Reklama oszukańcza – czyli taka, która  przedstawia produkt tendencyjnie, co wpływa na wieloznaczne zrozumienie treści reklamy,
  • Reklama niepełna – czyli taka, która nie zawiera wszystkich informacji o produkcie,
  • Reklama naśladownicza – czyli taka, która była wzorowana na innej reklamie,
  • Reklama oczywista – czyli taka, która cechy właściwe dla wszystkich produktów przedstawia jako cechy konkretnej rzeczy,
  • Reklama przesadna – czyli taka, która mówi o produkcie w samych superlatywach,
  • Reklama naruszająca cudze oznaczenia handlowe – czyli taka, która upodobnia się do innej firmy.

W dniu 16 kwietnia 1993 roku została podpisana ustawa, która znacząco zmieniła oblicze reklamy. Mówi ona o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czyli reguluje zagadnienia związane ze swobodą prowadzenia działań konkurencyjnych. Co to właściwie oznacza? Przedsiębiorcy nie mogą wypuścić w świat reklamy, która w oczywisty sposób zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Są to działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami oraz uchybienie godności człowieka.

Fot. główna: Pawel Czerwinski/unsplash.com

Opublikuj komentarz
O autorze
Gabriela Matyszczak
Wielbicielka seriali prawniczych i kryminalnych. Interesuje się true crime, a do sprzątania z chęcią słucha ulubionych podcastów na ten temat. W wolnej chwili czyta książki fantasy, ale pisze też własne opowiadania do szuflady. Miłośniczka starej muzyki, muzeów i dobrej herbaty.
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *