Jak zastrzec skradziony lub utracony dowód osobisty?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jak zastrzec skradziony lub utracony dowód osobisty?

Co należy zrobić, jeśli zgubiłeś lub ukradli Ci dowód osobisty? Kiedy i gdzie należy ten fakt zgłosić? Jak zastrzec dowód osobisty?

Utrata dowodu osobistego może stać się początkiem dużych problemów. Niezależnie czy doszło do tego w wyniku zagubienia, czy kradzieży. Fakt utraty dowodu osobistego musi być zgłoszony jak najszybciej. W innym przypadku może zostać np. zaciągnięta chwilówka na dane właściciela dowodu. 

Polacy w 2019 zastrzegli prawie 180 tys. dowodów osobistych – tym samym skala zastrzegania tego dokumentu jest ogromna. Gdzie można zastrzec dowód osobisty?

Kiedy zgłosić utratę dowodu?

Utratę dowodu osobistego należy zgłosić zawsze – jest to dokument tożsamości, na który można np.:

  • zaciągnąć kredyt lub pożyczkę,
  • wziąć abonament na telefon,
  • zakupić sprzęt na raty.

Jeśli myślisz, że zdjęcie na dowodzie jest jego dostatecznym zabezpieczeniem, to niestety jesteś w błędzie. Coraz rzadziej zdarza się sprawdzanie zdjęcia w dowodzie podczas okazywania tego dokumentu.

Zgłosić należy nie tylko utratę dowodu osobistego, lecz również jego zniszczenie.

Gdzie można zgłosić utratę dowodu?

Zgłoszenie faktu zagubienie lub zniszczenia dowodu można zrobić w:

  • urzędzie miasta lub gminy,
  • przez internet za pomocą ePUAP-u, czyli Profilu Zaufanego.

Procedura zgłaszania utraty w urzędzie miasta lub gminy

Procederu zgłoszenia utraty lub zniszczenia dowodu osobistego w urzędzie gminy, lub miasta jest bardzo prosta. Wystarczy zgłosić się do dowolnego urzędu (w tej sytuacji nie jest wymagana rejonizacja) i wypisać formularz DO/F/2 (utrata lub uszkodzenie dowodu) i złożyć go w urzędzie. Podczas zgłaszania faktu utraty dowodu należy mieć przy sobie inny dokument ze zdjęciem np. paszport lub prawo jazdy.

Zgłoszenie utraty dowodu przez internet

Aby zgłosić utratę dowodu przez internet, należy zalogować się na platformie ePUAP. Następnie wybrać opcję zgłoszenie utraty lub uszkodzenia i nacisnąć przycisk „Unieważnij dowód”. W kolejnym kroku system przekieruje użytkownika do usługi e-podpisu na stronie pz.gov.pl. Potwierdzenie unieważnienia dowodu następuje po wpisaniu kodu SMS na numer podany wcześniej na profilu zaufanym. Stary dowód zostanie unieważniony, a potwierdzenie całej operacji zostanie wysłane na skrzynkę użytkownika w systemie ePUAP.

Usługa zastrzeżenia dowodu osobistego jest całkowicie bezpłatna. Jeśli dowód osobisty jest uszkodzony, to oryginalny dokument należy zostawić w urzędzie lub wysłać pocztą.

Utrata dowodu za granicą

Utracenie dowodu osobistego za granicą należy do bardziej skomplikowanych sytuacji. Jeśli dowód osobisty zostanie zagubiony za granicą, to należy ten fakt zgłosić w konsulacie, można to zrobić:

  • listownie,
  • faksem,
  • osobiście.

Po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważnia dowód.

Kradzież dowodu – co zrobić?

Jeśli dowód osobisty został skradziony, to należy ten fakt zgłosić na najbliższym posterunku policji. Wymaga to odrobiny zachodu – należy podać okoliczności zdarzenia, ewentualnych świadków. Zgłaszając kradzież dowodu na policji, nie trzeba zgłaszać już utraty dowodu w urzędzie.

Czy utratę dowodu należy gdzieś jeszcze zgłosić? 

Teoretycznie wystarczy zgłosić utratę dowodu w urzędzie, przez internet lub na policji. Jednak zawsze dodatkowym zabezpieczeniem jest zgłoszenie utraty tego dokumentu we własnym banku – telefonicznie lub przez internet. Zgłoszenie utraty dokumentu tożsamości w banku jest od razu przekazywane do Systemu Dokumentów Zastrzeżonych, z którego korzystają wszystkie banki, oraz operatorzy telefonii komórkowej.

Dowód warto również zastrzec, nawet jeśli ktoś go odda. Nigdy nie można być pewnym, czy nie zostało wcześniej zrobione zdjęcie tego dowodu i ktoś nie chce go wykorzystać do wyłudzenia np. chwilówki, czy innego kredytu.

Opublikuj komentarz
O autorze
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *