Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Biznes

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zarówno przy jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i innych formach prowadzenia działalności gospodarczej, kluczowym kryterium oceny jest jej opłacalność. Ta zaś zależy zarówno od przychodu, jak i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej 

Koszty, jakie w rozumieniu prawa ponosi spółka lub jednoosobowa działalność gospodarcza, to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Kosztami prowadzenia działalności gospodarczej można również określić wydatki poniesione dla zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (choć trzeba pamiętać, że tutaj ustawodawca wskazał na konkretne wyłączenia. Zgodnie z obowiązującym prawem, to ty jako przedsiębiorca (często wspólnie z księgowością) wskazujesz co jest twoim kosztem, to na tobie spoczywa bowiem obowiązek oceny, czy między danym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy. Musisz liczyć się z tym, że podczas kontroli US będziesz sprawdzany także pod kątem kwalifikacji poszczególnych wydatków jako kosztów. Zupełnie inaczej wygląda pod tym kątem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ w tym przypadku dla celów podatkowych koszty prowadzenia działalności właściwie nie mają znaczenia.

Kiedy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą albo spółkę — co jest twoim kosztem?

Restrukturyzacja, kiedy jest konieczna, bardzo dobrze pokazuje, które koszty można ograniczyć, a które są absolutnie niezbędne do poniesienia i po prostu nie da się ich uniknąć. Z pewnością koszty prowadzenia działalności gospodarczej obejmują najczęściej:

  • koszty związane z prowadzeniem biura — wynajem lokalu, internet, media, drukarki, komputery, pieczątki itd.; oczywiście w przypadku JDG bardzo często te koszty ograniczają się właściwie jedynie do zakupu komputera i drukarki oraz odliczenia części kosztów mediów, ponieważ siedzibą firmy często staje się prywatne mieszkanie; im jednak większa firma, tym tego typu kosztów jest znacznie więcej.
  • koszty związane ze środkami trwałymi — to wszelkiego rodzaju sprzęt, który nabywasz; staje się on własnością firmy, stanowi jej majątek.
  • koszty prowadzenia obsługi księgowej — zależą od ilości generowanych dokumentów; założenie jednoosobowej działalności gospodarczej często oznacza kilka faktur w miesiącu, niektórzy podejmują się nawet samodzielnego prowadzenia księgowości, natomiast im większa firma, tym te koszty będą rosły.
  • ubezpieczenia — księgowane na podstawie polisy. 
  • flota — samochód może być elementem środków trwałych, może być w leasingu, może to być samochód prywatny używany do celów służbowych (koszty w każdym z tych przypadków liczone są inaczej). 
  • prowadzenie rachunku bankowego. 
  • pracownicy — chodzi tutaj nie tylko o pensje, ale cały komplet kosztów razem ze składkami, do tego dochodzą jeszcze koszty badań lekarskich, szkoleń BHP, podnoszenia kwalifikacji
  • składki ZUS.

Ile kosztów prowadzenia działalności możesz odliczyć?

Kancelaria Restrukturyzacyjna KPR podkreśla, że koszty prowadzenia działalności gospodarczej nie powinny przekraczać przychodów. Jeśli tak się dzieje, istnieje bardzo poważne ryzyko zadłużania się, co może doprowadzić do konieczności restrukturyzacji, a finalnie być może ogłoszenia upadłości. Dlatego też tak ważne jest uważne obserwowanie sytuacji firmy i kontrolowanie wydatków. Wszystkie uzasadnione koszty możesz odliczyć przy prowadzeniu działalności i obliczaniu kwoty podatku, natomiast nie warto kosztów generować na siłę, tylko po to, by obniżać podatek. Często kończy się to bowiem niebezpiecznym ryzykiem zadłużenia, utraty płynności itd. 

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*