Zaświadczenie o dochodach czy zarobkach jest dokumentem potwierdzającym źródło i wysokość naszego wynagrodzenia. Najczęściej jest potrzebne do wzięcia kredytu w banku, ale mogą go wymagać także niektóre instytucje publiczne. Kto wydaje takie zaświadczenie? Co powinno zawierać? I co warto o nim wiedzieć?
Zaświadczenie jest niezbędne w sprawach administracyjnych, sądowych i bankowych, w których istotne są kwestie zarobków i zatrudnienia wnioskodawcy. Jest to potwierdzona i rzetelna informacja o jego miejscu zatrudnienia i wynagrodzeniu, które otrzymuje. Najczęściej takie zaświadczenie wymagane jest w poniższych sytuacjach:
Nie ma jednego standardowego formularza zaświadczenia o dochodach. Większość instytucji ma swoje wzory, z których korzysta. Ważne jednak, by w dokumencie znalazły się takie informacje jak:
Każda instytucja wymagająca zaświadczenia o zarobkach może mieć inne kryteria, dlatego warto się wcześniej dowiedzieć, jakich informacji i w jakiej formie potrzebuje.
Zaświadczenie bezpłatnie można uzyskać u swojego pracodawcy. Właściwy druk ze strony instytucji lub banku należy dostarczyć do zakładu pracy i przekazać osobie, która się tym zajmuje. Warto wiedzieć, że jeśli odmawia on jego wystawienia, można to potraktować jako celowe działanie na szkodę pracownika. Jest to oczywiście niezgodne z prawem. Nie ma również limitu zaświadczeń, o które może wnioskować pracownik w ciągu roku.
Zaświadczenie o dochodach można również otrzymać w urzędzie skarbowym, jednak w tym przypadku trzeba będzie uiścić za tę usługę opłatę skarbową. Dokument z urzędu może być niezbędny dla pozyskania:
Jeśli dokument ma odebrać pełnomocnik wnioskodawcy, to trzeba pamiętać o dokonaniu dodatkowej opłaty. Zaświadczenie powinno zostać wydane w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Zdj. główne: Emil Kalibradov/unsplash.com