Skutki pandemii koronawirusa w mniejszym lub większym stopniu odczuwa zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw. Potwierdza to najnowsze badanie, z którego wynika, że kryzys nie dotknął tylko co trzeciej rodzimej firmy.
W badaniu przeprowadzonym przez Kantar Global Business Compass 68 proc. polskich respondentów przyznało, że skutki pandemii są dotkliwe dla ich firm, a 55 proc. jest zaniepokojonych tegorocznymi wynikami. Rezultaty sondażu są zatem lepsze niż pół roku temu, kiedy to aż 80 proc. badanych deklarowało, że ich biznesy ucierpiały z powodu wprowadzenia lockdownu.
W badaniu pytano również o stosunek przedsiębiorców do działań pomocowych podjętych przez rząd. Okazuje się, że mimo hojnych tarcz antykryzysowych większość z nich uznała je za niewystarczające (32 proc.). Tylko jedna piąta ankietowanych pozytywnie oceniła finansową pomoc państwa. Warto dodać, że wyniki te są wyraźnie gorsze, niż w przypadku średniej wyliczonej dla wszystkich badanych krajów – w skali globalnej zadowolenie zadeklarowało 29 proc., a negatywny stosunek 21 proc. respondentów.
Kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa spowodował, że dla wielu firm koniecznością stało się szukanie oszczędności. Jak pokazuje badanie, skupiło się ono przede wszystkim na działaniach inwestycyjnych oraz marketingowych. Te pierwsze wstrzymano w firmach 51 proc. respondentów, natomiast wydatki na reklamę zmniejszono w przypadku 62 proc. przedsiębiorstw. To również znacznie większe wartości od średnich globalnych, które wyniosły odpowiednio 40 i 37 procent.