Tworzysz sklep internetowy? Pamiętaj o prawidłowo skonstruowanym regulaminie

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Tworzysz sklep internetowy? Pamiętaj o prawidłowo skonstruowanym regulaminie
Biznes

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, z pewnością dużo czasu poświęcasz marketingowi, wyglądowi strony, czy dopracowywaniu oferty tak, by skutecznie zachęcała do zakupu. Z taką samą starannością musisz podejść także do tworzenia regulaminu sklepu.

Dobrze skonstruowany regulamin sklepu online gwarantuje bezpieczeństwo transakcji zarówno tobie, jak i kupującemu. Co powinno, a co nie może w nim się znaleźć?

Czym charakteryzuje się dobry regulamin sklepu internetowego?

Na początku warto wskazać kilka cech, które powinien mieć każdy regulamin sklepu internetowego. Przede wszystkim powinien być jasny i czytelny. Może ci się wydawać, że wielu klientów i tak po prostu zaznaczy „zapoznałem się z regulaminem”, nawet do niego nie zaglądając. Pamiętaj jednak, że w dobie rosnącej świadomości konsumenckiej coraz częściej znajdą się też tacy, dla których sposób uregulowania poszczególnych kwestii zadecyduje o sfinalizowaniu transakcji. Najlepiej podziel regulamin swojego sklepu na części, każdej z nich nadając odpowiednie tytuły. Dzięki temu kupujący z łatwością odnajdzie interesujące go postanowienie.

Równie ważne jest, by regulamin pozostawał zgodny z aktualnym stanem prawnym. Przepisy z zakresu prawa cywilnego, praw konsumenta czy regulujące zawieranie umów na odległość nie zmieniają się często. Twoim obowiązkiem jest jednak dopilnowanie, by regulamin pozostawał w zgodzie z najnowszymi postanowieniami. Dbaj więc o jego regularną aktualizację zawsze, gdy zmienia się ustawa albo zakres Twojej oferty.

Co powinno się znaleźć w regulaminie?

Sprawę komplikuje nieco fakt, że nie ma jednego przepisu czy ustawy, w której znajdą się szczegółowe wytyczne dotyczące konstruowania regulaminu. Oprócz wspomnianego już Kodeksu cywilnego czy Ustawy o prawach konsumenta ważne z perspektywy przedsiębiorcy konstruującego regulamin są także inne akty prawne. Należy do nich Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, a także niektóre rozporządzenia unijne. Wiele zależy także od rodzaju oferowanych przez Ciebie towarów czy usług.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami można przyjąć, że w każdym regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się takie elementy jak:

  1. Postanowienia ogólne, w których znajdzie się informacja do kogo kierowany jest regulamin oraz informacje o sprzedawcy.
  2. Przedmiot transakcji, czyli krótka charakterystyka świadczonych usług czy sprzedawanych produktów.
  3. Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną.
  4. Informacja o sposobie i terminach płatności.
  5. Informacja o kosztach i sposobach dostawy.
  6. Informacja o zwrotach i możliwości reklamacji.
  7. Informacje o warunkach rozwiązania umowy, czy odstąpienia od umowy oraz kosztach z tym związanych.

Taki regulamin sklepu internetowego w większości przypadków umieszczany jest w stopce strony. Możesz umożliwić także pobranie go w formie pliku pdf. Zadbaj też o to, by przy dokonywaniu transakcji kupujący musiał zaznaczyć, że zapoznał się z postanowieniami regulaminu i wyraża na nie zgodę.

Uważaj na klauzule niedozwolone

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, wielu twoich klientów będzie konsumentami. Prawo traktuje ich jako słabszą stronę transakcji i zapewnia szczególną ochronę. W związku z tym przepisy przewidują tak zwane niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne). Jeśli zawrzesz je w regulaminie, w świetle prawa będą uznawane za nieważne. Zamieszczając niedozwolone klauzule, możesz dodatkowo narazić się na kary nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wysokości nawet 10 proc. przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.

Czym są wspomniane, niedozwolone klauzule? To wszelkie postanowienia, które ograniczają prawa konsumenta albo nakładają na niego dodatkowe obowiązki. Do takich klauzul można zaliczyć także postanowienia rozszerzające uprawnienia sprzedającego, czy ograniczające jego odpowiedzialność.

W przypadku regulaminów sklepów internetowych najczęstszą klauzulą abuzywną jest ta ograniczająca możliwości czy termin zwrotu towaru. Ustawowo przy zakupie na odległość konsumentowi przysługuje bowiem 14 dni na zwrot bez podania przyczyny. Terminu tego nie wolno skracać. można go natomiast wydłużyć na korzyść konsumenta. Pełen rejestr klauzul niedozwolonych jest stale aktualizowany i prowadzony przez UOKiK. Warto się z nim zapoznać przy konstruowaniu regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*