Na przestrzeni ostatnich kilku lat latanie samolotem stało się tak powszechne, jak jazda samochodem. Zwiększony ruch w przestrzeni powietrznej powoduje coraz więcej nieprzewidywalnych sytuacji, które wpływają na odwołanie lotów.
Kwota odszkodowania za odwołany lot została określona w rozporządzeniu unijnym z dnia 11 lutego 2004 roku. Na mocy tego dokumentu pasażerom może przysługiwać nawet 2634 zł rekompensaty. Wysokość odszkodowania jest zależna od długości trasy:
W rozporządzeniu unijnym zostały zawarte również kryteria, jakie musi spełnić pasażer ubiegający się o odszkodowanie. Jest ono przyznawane, jeśli:
W sytuacji, gdy lot został odwołany, a alternatywny lot będzie dopiero dnia następnego, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić takiemu pasażerowi opiekę. W zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot przewoźnik ma obowiązek zagwarantować pasażerom bezpłatne posiłki, napoje, hotel oraz możliwość wykonania telefonów czy wysłanie maili. W przypadku, gdy przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku i pasażer musi płacić za wszystko sam, linie lotnicze mają obowiązek zwrócić wszystkie dodatkowo poniesione przez niego koszty. Co ważne, musi on mieć faktury oraz paragony potwierdzające poniesione z tego tytułu koszty.
Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, to pasażerowi należy się z tego tytułu odszkodowanie, będące rekompensatą za stracony czas. W sytuacji, gdy odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, to linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania. Nadzwyczajnymi okolicznościami zwalniającymi linie z wypłaty odszkodowania są między innymi:
Jeśli z winy linii lotniczych zostanie odwołany lot, ale przewoźnik zaoferuje poszkodowanemu pasażerowi inną alternatywę, w postaci na przykład vouchera na kolejny lot, czy ekstra rabatów na kolejne loty i pasażer wyrazi na to zgodę, to nie będzie miał już prawa do żadnego odszkodowania.
Oferowanie poszkodowanemu pasażerowi lotu alternatywnego nie zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją unijną, jeśli lot został odwołany, to przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi wybór pomiędzy:
W obu przypadkach pasażer ma prawo żądać odszkodowania zgodnie z regulacją unijną.
Pasażer, starając się o odszkodowanie za odwołany lot, powinien mieć:
Pasażer, który chce złożyć roszczenie o odwołany lot, powinien posiadać jak najwięcej dokumentów, które pomogą mu udowodnić, że widniał na liście pasażerów odwołanego lotu. Na początku powinien skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji. W przypadku odrzucenia wniosku może wnieść skargę do krajowego organu wykonawczego. W wielu przypadkach dochodzenie o odszkodowanie odbywa się na drodze sądowej.
Podczas sądowej batalii z przewoźnikiem o odszkodowanie warto uzbroić się w cierpliwość – sprawy tego typu ciągną się latami.