Artykuł sponsorowany
Finanse i rachunkowość to absolutnie jeden z fundamentów działalności każdego przedsiębiorstwa – zarówno tego małego, jak i tego dużego. Dlatego też zarządzanie pieniędzmi w firmie jest kluczowe. Przedstawiamy więc kilka przydatnych wskazówek, które pomogą Ci w sprawami zarządzaniu finansami w firmie.
Zacznijmy od tego, dlaczego finanse i umiejętne zarządzanie nimi, jest tak istotne dla sprawnego działania firmy. Często właściciele małych firm uważają, że w kwestii zarządzania finansami, wystarczy zatrudnić dobrą księgową. To błąd, ponieważ przedsiębiorca zawsze powinien trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o pieniądze firmy.
Nie raz przydarza się sytuacja, że zaczyna brakować gotówki, bo klienci „zapominają” płacić, bo zyski są, ale nie wiadomo, co z tego wynika, bo kończy się dofinansowanie. Aby uniknąć takich nieprzyjemności, należy wprowadzić w firmie dobrze przemyślane zarządzanie pieniądzem. Jednak jak to zrobić?
Jeśli zależy Ci na wdrożeniu systemów zarządzania finansami firmy, a także jej zasobami ludzkimi i wszystkimi procesami, to koniecznie sprawdź ofertę strony internetowej https://hicron.com/pl/, która proponuje wdrożenie takich systemów jak SAP ERP oraz SAP SuccessFactors.
Podstawową zasadą sprawnego i przemyślanego zarządzania finansami firmy jest regularna kontrola jej wartości oraz majątku. Każdego miesiąca przygotuj zestawienie, w którym obliczysz wartość majątku. Uwzględnij w nim wszystko, co posiada Twoja firma, to znaczy gotówkę i pieniądze na koncie, wyposażenie, które mógłbyś kiedyś sprzedać, należności, jakie masz u klientów, licencje, których jesteś właścicielem. Uwzględnij także wszystkie pasywa, czyli kredyty, niezapłacone faktury i innego rodzaju długi.
Takie zestawienie pomoże Ci jasno określić miejsce, w jakim finansowo znajduje się Twoja firma oraz pozwoli Ci stale trzymać rękę na pulsie, a ponadto będziesz wiedzieć, czy Twoje decyzje pomnażają majątek i jak wygląda dostęp do gotówki.
Bardzo istotnym elementem zarządzania finansami firmy jest przygotowanie ofert i cenników w oparciu o dokładnie podliczone koszta pracy. Bardzo często niebranie pod uwagę małych kosztów związanych z Twoją pracą, przekłada się na duże straty i może doprowadzić do bankructwa. Dlatego też zawsze pamiętaj, aby uwzględniać w budżecie swoją pensję i na tej podstawie przygotuj ofertę handlową i ustal zasady sprzedaży. Sprzedawać coś poniżej kosztów powinieneś jedynie wtedy, gdy zarobisz w innym obszarze na transakcji.
Bardzo dużym błędem, który popełnia wielu małych przedsiębiorców, jest łączenie finansów prywatnych z firmowymi. Oddzielenie tych pieniędzy to niezbędny element, przede wszystkim odróżniający spółki prawa handlowego od działalności gospodarczej i sprawiający, że finanse firmy są znacznie łatwiejsze do opanowania.
Zdj. główne: Maarten van den Heuvel/unsplash.com