Zastrzeżenie nazwy firmy to oczywistość dla dużych przedsiębiorstw. A co z tymi mniejszymi? Kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie?
Wielu przedsiębiorców nie zastrzega nazwy swojej firmy. Wydaje im się, że wystarczy wpis do CEiDG czy KRS, by podlegała ona ochronie. Niestety nieraz okazuje się, że po sumiennym budowaniu marki i inwestowaniu w kampanie reklamowe firma traci wiele czasu i pieniędzy, bo ktoś posłużył się tą samą nazwą we własnym biznesie.
Na początku warto wspomnieć, że zastrzeżenie nazwy firmy polega właściwie na rejestracji znaku towarowego. Takim znakiem mogą być zarówno oznaczenia graficzne, słowne, jak i mieszane. Nazwa firmy zarejestrowana jako znak towarowy podlega szczególnej ochronie. W razie gdy inne przedsiębiorstwo będzie posługiwać się podobną lub wręcz taką samą nazwą, można zażądać zaprzestania naruszeń, czy też naprawienia poniesionej z tego tytułu szkody.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Im szybciej jednak nazwa będzie chroniona, tym lepiej dla przedsiębiorstwa. Z drugiej strony warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego pociąga za sobą koszty. Nie każdy biznes i nie każda nazwa wymaga więc wpisania do rejestru znaków towarowych.
Jak więc określić moment, w którym zastrzeżenie nazwy będzie mieć duże znaczenie? Mały biznes z jedną placówką działający tylko w skali lokalnej niekoniecznie będzie zainteresowany ochroną swojej nazwy, choć oczywiście ma taką możliwość. Inaczej sytuacja wygląda jednak w przypadku firm, które rozwijają się i stają się coraz bardziej rozpoznawalne. Można więc powiedzieć, że wiele zależy od celów i aspiracji danego biznesu.
Zastrzeżenie nazwy firmy ma chronić przede wszystkim przed używaniem jej przez podmioty konkurencyjne. A te skorzystają z tej możliwości przede wszystkim, gdy będą mogły zyskać na rozpoznawalności, czy renomie danej firmy. Jeśli więc inwestuje się duże pieniądze w kampanie reklamowe, budowanie świadomości marki i zdobywanie szerokiego grona klientów, rejestracja nazwy firmy wydaje się niezbędnym elementem tych działań.
Gdy firma dociera do dużego grona klientów, ochrona nazwy jest właściwie koniecznością. To właśnie nazwa jest często jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów przedsiębiorstwa, na niej opiera się zaufanie i pozytywne skojarzenia. Zastrzeżenie nazwy firmy nie tylko zapewnia jej na tym etapie stosowną ochronę, ale też zwiększa materialną wartość przedsiębiorstwa. Przykładowo logo Apple warte jest ponad 120 miliardów dolarów. Stanowi więc naprawdę znaczący składnik majątkowy całego przedsiębiorstwa.
Oczywiście nie każda firma osiągnie pozycję Apple, jednak na etapie, gdy biznes dynamicznie się rozwija, a zasięgi stają się coraz większe, rejestracja nazwy firmy jest dobrym pomysłem. Tym bardziej, że dzięki temu działaniu firma zyskuje dodatkowy prestiż. Zastrzeżenie nazwy może więc posłużyć nie tylko ochronie przedsiębiorstwa, ale także pozwolić na zwiększenie znaczenia firmy w oczach klientów czy konkurencji.
Bardzo ważnym pojęciem w niejednym biznesie jest świadomość marki. Marka, która ma ugruntowaną pozycję na rynku, cieszy się zaufaniem i budzi konkretne skojarzenia. Dzięki temu klienci są do niej bardziej przywiązani, wiedzą czego oczekiwać po danych produktach czy usługach. Po zdobyciu takiej pozycji firma może liczyć na dodatkowe korzyści i większe zyski. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę także konkurencja, która może chcieć wykorzystać tę renomę. Jak? Na przykład używając identycznej czy zbliżonej nazwy, żeby wprowadzić klientów w błąd. Można temu zapobiec właśnie poprzez zastrzeżenie nazwy firmy.
Wiele biznesów opiera się obecnie również na modelu franczyzowym. Franczyzobiorca, zawierając umowę, zyskuje nie tylko dostęp do know-how, ale przede wszystkim ma łatwiejszy start ze względu na zbudowane już zaufanie do marki. Dobrym przykładem są chociażby sklepy Żabki, które licznie prosperują w praktycznie każdym mieście w Polsce. W takim wypadku zastrzeżenie nazwy firmy to konieczność.
Decyzja o zastrzeżeniu nazwy firmy powinna być podejmowana w odniesieniu do potencjalnych zysków, a z drugiej strony wydatków, jakie są z tym związane. Zastanawiając się, czy warto na danym etapie pomyśleć o rejestracji znaku towarowego, należy więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
1) Czy firma działa na rynku lokalnym?
2) Czy planowane są na dużą skalę kampanie reklamowe? Jeśli tak, już na tym etapie warto zastrzec nazwę.
3) Czy firma jest rozpoznawalna?
4) Czy firma cieszy się renomą, którą konkurenci mogliby wykorzystać?