Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Jeśli rozważasz rozpoczęcie własnej działalności w branży edukacji, warto abyś wziął pod uwagę franczyzę. Takie rozwiązanie to jeden z najprostszych sposobów założenia szkoły językowej, a co istotne, ryzyko niepowodzenia jest bardzo małe. Ostatnie lata to bardzo szybki rozwój rynku szkół językowych, często właśnie poprzez franczyzę. Nawet w przypadku, kiedy już prowadzisz własną szkołę językową, nie zaszkodzi przyłączenie się do większej sieci franczyzowej. Sprawdź, czy franczyza to dla Ciebie dobry sposób, aby osiągnąć sukces i spełnienie zawodowe.
Na wstępie należy podkreślić, iż słowo franczyza jest bardzo często źle wymawiane, jako franszczyzna oraz mylone z terminem franszyza, który występuje w ubezpieczeniach i oznacza udział własny w szkodzie. Najprościej rzecz ujmując, franczyza (ang. franchising, fr. franchise) to gotowa koncepcja biznesowa oraz skalowalny, powtarzalny i dochodowy model biznesowy.
Aby zrozumieć mechanizm kooperacji wystarczy wyobrazić sobie takie marki jak Alior Bank czy Mc Donald’s. To firmy, które działają w modelu franczyzy, a więc umożliwiają partnerom biznesowym prowadzenie działalności gospodarczej pod własną marką.
Znana marka, sprawdzone procesy i wsparcie franczyzodawcy mają w założeniu zminimalizować ryzyko bankructwa. Jest jednak wiele czynników, które zależą od franczyzobiorcy i jego zaangażowania. Prowadzenie biznesu w oparciu o system partnerski to nie tylko same korzyści.
Franczyza szkoły językowej nie niesie za sobą tak dużego ryzyka jak samodzielne inicjowanie własnego biznesu w oparciu o autorski pomysł. Rozpoczynasz współpracę ze stabilną szkołą językową z wieloletnim doświadczeniem. To szansa na rozwój i wiążące się z nim znaczące zyski. Zyskujesz nie tylko nabycie prawa do korzystania z rozpoznawalnej marki i nazwy danej szkoły językowej, będącej franczyzodawcą, lecz również ze strategii marketingowej i sposobu prowadzenia działalności. Tym samym otrzymujesz możliwość korzystania z autorskich metod nauczania, materiały promocyjne, doradztwo w zarządzaniu szkołą językową i opiekę metodyczną. Dodatkowo franczyzodawcy oferują opracowanie biznes planu, dostęp do bazy dostawców usług, promocję w social mediach, korzystanie z platformy rekrutacyjnej dla lektorów oraz zarządzania szkołami językowymi.
Wszystkie wymienione powyżej korzyści wymagają oczywiście regulowania opłat franczyzowych. Często również – w celu otwarcia nowej szkoły – trzeba ponieść koszty związane z inwestycjami. Opłaty związane są przede wszystkim z licencją franczyzową, a więc koncepcją prowadzenia szkoły językowej, wyposażenie szkoły, promocję i reklamę. Opłata wstępna, co do zasady powinna pokryć koszty stworzenia i sprzedaży pakietu franczyzowego. Ważne jest, aby pamiętać, że franczyzodawca ma prawo kontrolować prowadzoną przez Ciebie działalność pod względem jednolitych procedur i wizerunku charakterystycznego dla całej sieci.
Co ważne i powinno być poruszone na wstępie to fakt, iż umowa franczyzy nie jest regulowana przepisami Kodeksu Cywilnego. Opiera się głównie na zasadzie swobody zawierania umów gospodarczych. Strony mogą same kształtować warunki współpracy. Umowa o nawiązaniu współpracy franchisingowej, jak każdy kontrakt powinna być przejrzysta i zrozumiała, musi zawierać warunki rozpoczęcia działalności, prowadzenia i zakończenia współpracy między stronami.
Możliwości jest mnóstwo, dlatego warto przeanalizować nakłady inwestycyjne, jakie musisz ponieść, wymagania danej sieci np. wykształcenie lingwistyczne lub wcześniejsze prowadzenie działalności gospodarczej, a także czy odpowiada Ci profil danego franczyzodawcy.
Zdjęcie główne: materiał od klienta