Artykuł sponsorowany
Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy, w tym zastrzeżenie nazwy firmy, jest inwestycją w przyszłość i zabezpieczeniem się przed niechcianą i bezlitosną konkurencją. Warto wiedzieć, jaki znak można zgłosić do Urzędu Patentowego i jak wygląda procedura.
Nazwa firmy, czyli znak towarowy, to każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów i/lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i/lub usług innego przedsiębiorcy oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej na rynku.
Istnieją jednak kryteria, które należy spełnić, by zastrzec znak towarowy, a są one następujące:
Wyróżniamy kilka rodzajów znaków towarowych:znaki słowne, graficzne, słowno-graficzne, przestrzenne, pozycyjne, dźwiękowe; kolor; deseń; ruchome; multimedialne; hologramy itp.
Istnieją ponadto oznaczenia, które nie mogą zostać objęte ochroną. Należy bowiem pamiętać, że znak towarowy musi spełniać funkcję odróżniającą, tzn. musi on identyfikować dany produkt na rynku, w tym firmę. Wniosek przedsiębiorcy zostanie odrzucony, jeśli zaistniały przesłanki odmowy, tj.
Szczegółowy wykaz znaków towarowych, na które Urząd Patentowy nie udzieli ochrony znajdziesz w art. 1291 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 324)
Zastrzeżenie nazwy firmy może mieć charakter terytorialny, tzn. ochrona znaku towarowego ma moc jedynie w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. Można też rozszerzyć zasięg ochrony na inne państwa, korzystając z trzech systemów:
Aby zastrzec nazwę firmy, złóż odpowiednie podanie, dostępne na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP oraz dołącz właściwą dokumentację. Wniosek zostanie zbadany pod kątem formalno-prawnym i ujawniony w bazie znaków towarowych nie później niż 2 miesiące od daty zgłoszenia. Następnie Urząd sprawdza, czy nie istnieją przesłanki odmowy udzielenia prawa ochronnego, a jeśli nie stwierdzono żadnych przeszkód uniemożliwiających rejestrację, informacja o zgłoszeniu znaku towarowego zostanie opublikowana w Biuletynie Urzędu Patentowego RP. Prawa ochronnego udziela się na 10 lat z możliwością przedłużenia po uiszczeniu stosownej opłaty.
Najważniejsza zaleta jest taka, że zarejestrowany znak towarowy jest chroniony prawem. Oznacza to, że jego właściciel lub właściciele uzyskują ochronę prawną na towary i usługi sygnowane tym znakiem, a znak towarowy ma charakter monopolu, tzn. przysługuje tylko jego właścicielowi lub właścicielom, dzięki czemu wzrośnie prestiż i renoma przedsiębiorstwa. Kolejnym plusem jest ochrona przed konkurencją, a w szczególności, kiedy firma i jej nazwa będzie znana. Zabezpieczysz dzięki temu znak towarowy, bowiem jeśli nie będzie on chroniony, inna osoba może z niego korzystać.
Fot. Scott Graham; źródło: unsplash.com