Artykuł sponsorowany
W obecnych czasach większość swoich zakupów robimy online. Niestety zdarza się, że zamówiona przesyłka przychodzi uszkodzona lub niekompletna. W takiej sytuacji zazwyczaj nie ma winnych, firma kurierska mówi, że to przez sklep, z którego wysłano zamówienie, sklep wini dostawcę. W rezultacie udaje się im zniechęcić nas do składania reklamacji rezygnujemy ze zwrotu uszkodzonego towaru. Właśnie dlatego warto wiedzieć, kto ponosi odpowiedzialność za zniszczenie przesyłki i jak upomnieć się o zwrot pieniędzy za uszkodzoną zawartość paczki.
Dostawca przesyłki nie ponosi odpowiedzialności za jej zniszczenie jeżeli utrata lub uszkodzenie paczki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy. Takimi powodami, niewywołanymi winą przewoźnika, są na przykład właściwości towaru i sposób zapakowania.
Przewoźnik jest również zwolniony z odpowiedzialności jeżeli utrata lub uszkodzenie przesyłki powstały przez przynajmniej jedną z poniższych przyczyn:
Jeżeli przewoźnik na podstawie okoliczności danego wypadku wykaże, że utrata lub uszkodzenie przesyłki mogły powstać wskutek co najmniej jednej z tych przyczyn, domniemywa się, że szkoda wynika właśnie z nich.
Przewoźnik czy też dostawca nie odpowiada za szkody wywołane z winy nadawcy. By uniknąć tych problemów i częstych zwrotów, sklep powinien zaopatrzyć się w dobrej jakości dopasowane do rodzaju przesyłki opakowania. Dobrze wybrana hurtownia kartonów zapewni sklepowi przynajmniej połowę sukcesu.
Oprócz wymienionych wyżej aspektów, zwalniających z odpowiedzialności dostawcę, nadawca odpowiada również za:
Przede wszystkim pierwszą rzeczą, którą należy zrobić po otrzymaniu wadliwej przesyłki jest spisanie protokołu szkody. Dokładne opisanie uszkodzeń i ubytków w towarze, Jeśli zamawiasz sprzęt, który łatwo się uszkadza, na przykład kruche szkło lub elektronikę, najlepiej otworzyć paczkę jeszcze przy kurierze, by mógł potwierdzić szkodę. W protokole opisz również sposób, w jaki zapakowana była przesyłka, by jasne było, czy za szkodę odpowiada nadawca czy przewoźnik. By uzyskać zwrot należy również w ciągu siedmiu dni od otrzymania przesyłki zgłosić żądanie ustalenia stanu przesyłki. Po wykonaniu i przesłaniu tych dokumentów, najlepiej wraz ze zdjęciami paczki i uszkodzonego towaru do odpowiedniej instytucji, powinna ona uznać reklamację sprzętu i zwrócić Ci pieniądze lub wysłać towar raz jeszcze.
Przez skomplikowane procedury zwrotu i zawsze obecne ryzyko otrzymania wadliwego sprzętu, niektóre osoby zniechęcają się do zakupów online. Oczywiście, nieznajomość prawa szkodzi, jednak kiedy zapoznamy się z prawem i procedurami obowiązującymi podczas zamawiania i odbierania przesyłek, zakupy przez Internet to nic strasznego.
Fot. główna: Paper Textures/unsplash.com