Jeszcze do niedawna decyzja o segregacji odpadów w firmie była dobrowolna i wiązała się jedynie z wyższymi kosztami. Obecnie jest to obowiązek, a niewypełnienie go grozi wysokimi karami pieniężnymi.
Początkowo gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorstwa deklarowały w gminie wysokość stawki za odbiór i wywóz odpadów. W przypadku niesegregowania śmieci stawka ta była wyższa.
Zmiany przyniosła nowelizacja Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która nakłada obowiązek segregacji odpadów na wszystkie nieruchomości. Jak więc wyglądają zasady gospodarowania odpadami komunalnymi w firmie i co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca, jeśli nie chce zostać ukarany?
Najważniejsze dokumenty regulujące kwestię segregacji śmieci to Ustawa o odpadach z dnia 14.12.2012 r. oraz wspomniana już Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13.09.1996 r. Ponadto od lipca 2017 roku sukcesywnie wdrażany jest Jednolity Systemem Segregacji Odpadów (JSSO) w całej Polsce. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca jest nie tylko zobowiązany do segregacji śmieci, ale musi dbać także o przestrzeganie ogólnopolskich norm.
Także wybór pojemników na odpady komunalne wymaga odpowiedniego podejścia i zapoznania się z obowiązującymi wymogami krajowymi, ale też unijnymi z oznakowaniem CE.
Aby prawidłowo podejść do kwestii segregacji śmieci, należy zacząć od podstaw i zrozumieć, co właściwie rozumiemy przez „odpady komunalne”. Ich oficjalną i prawną definicję podaje Ustawa o odpadach:
„…to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych […]”.
Prościej mówiąc, do odpadów komunalnych w miejscu pracy możemy zaliczyć m.in.:
Odpady z działalności gospodarczej mogą być wliczone do tej listy, jeśli przypominają odpady komunalne i nie są niebezpieczne.
Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami to nie tylko obowiązek prawny, ale też moralny. Obecnie dbanie o środowisko nie jest już możliwością, ale koniecznością, od której zależy przyszłość całej planety, zdrowie ludzi i istnienie wielu gatunków zwierząt oraz roślin.
Jeśli jednak nie jest to wystarczająca zachęta, to prawo daje bardziej materialną. Ustawa o odpadach określa wysokość i rodzaj kar dla firm, które nie segregują odpadów lub robią to niezgodnie z przyjętymi zasadami. Art. 171 Ustawy mówi o karach pieniężnych w wysokości nawet do 1 000 000 zł, a także areszcie.
Przede wszystkim w miejscu pracy muszą znaleźć się odpowiednie pojemniki do segregacji według JSSO:
Dodatkowo, zorganizuj kosz na baterie i elektrośmieci. W widocznym miejscu umieść czytelną informację o tym, jakie odpady powinny znaleźć się w każdym z pojemników i przeprowadź w tym zakresie szkolenie dla wszystkich pracowników. Więcej o segregacji odpadów znajdziesz tutaj.
Zdjęcie główne: Nareeta Martin/unsplash.com